BRUGKLAS
Meer info over ONZE SCHOOL
De brugklas is een spannend nieuw begin waarin leerlingen de kans krijgen om te ontdekken wat zij kunnen. We bieden een veilige en uitdagende omgeving waar leerlingen kunnen groeien.
Lees meer
Verrijking extra aanbod
Naast het vaste programma kunnen leerlingen deelnemen aan extra activiteiten zoals de sportklas en Global English.
Lees meer
Mentoraat en begeleiding
Elke brugklas heeft mentoren die zorgen voor begeleiding en de schakel vormen tussen school en thuis. Ons programma richt zich op samenwerking, leren en persoonlijke ontwikkeling.
Lees meer
Bevorderingsnormen in de brugklas
Aan het einde van het schooljaar bepalen de bevorderingsnormen het niveau voor de doorstroom naar leerjaar 2, gebaseerd op cijfers en ontwikkeling.
Lees meer
Lessen en WRLT-weken
Leerlingen volgen een breed vakkenpakket, inclusief techniek, loopbaanoriëntatie en science. Drie keer per jaar organiseren we WRLT-weken waarin wereldburgerschap centraal staat.
Lees meer
Ondersteuning op maat
Voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, bieden we het Ondersteuningspunt (OSP) en het School-maatjes programma aan.
Lees meer
Meer info over
onze school
Wiringherlant is een kleinschalige, brede, openbare scholengemeenschap. In een veilige en prettige leeromgeving krijgen leerlingen kwalitatief goed onderwijs. Dit onderwijs gaat verder dan het reguliere lesprogramma en sluit aan op persoonlijke behoeftes en talenten. Met een gevarieerd aanbod aan – extra – activiteiten dagen wij leerlingen uit het beste uit zichzelf te halen. We stimuleren onderzoekend en ondernemend leren en bereiden jongeren zo voor op de wereld van nu en morgen.
Mentoraat en begeleiding
Elke brugklas heeft één of twee mentoren als vast aanspreekpunt. Zij begeleiden uw kind en zijn de schakel tussen school en thuis.
Mentorlessen: twee per week, één gericht op samenwerken en omgaan met elkaar en één op Slim leren.
- Voor Slim leren hebben wij een speciaal programma ontwikkeld. Leerlingen krijgen concrete strategieën aangereikt zoals plannen, omgaan met huiswerk en studietechnieken. Deze vaardigheden worden in de vaklessen toegepast en geoefend, waarna er in de mentorlessen steeds weer op wordt teruggekoppeld.
- We werken met het programma KiC (Kracht in Controle) dat eigenaarschap, zelfvertrouwen en samenwerking versterkt.
Naast de mentor zijn er afdelingondersteuners. Zij houden zich vooral bezig met leerling- zaken. Daarnaast hebben we een ondersteuningspunt (OSP) voor extra hulp waar nodig. Meer over ons begeleidingsaanbod vindt u in de wrlt schoolgids 2025 2026.
Lessen en WRLT-weken
Leerlingen volgen een breed pakket aan vakken zoals Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, kunst & cultuur, I&C (=Informatie & Communicatie), A&D (=Art en Design) en LO (=Lichamelijke Opvoeding).
Daarnaast:
- vmbo: techniek en loopbaanoriëntatie (LOB),
- havo/vwo: science en Frans.
Drie keer per jaar zijn er WRLT-weken (Wiringherlant-weken). Omdat we Global Citizen-school zijn, werken we in projecten, activiteiten en excursies aan wereldburgerschap: “open naar jezelf, naar elkaar en naar de wereld”. Thema’s als burgerschap en wereldoriëntatie lopen als een rode draad door de WRLT-weken. Daarnaast is er aandacht voor sport en cultuur. Dit biedt afwisseling in het rooster, stimuleert samenwerken en creatief denken.
Verrijking extra aanbod
Leerlingen kunnen kiezen voor extra activiteiten naast het vaste programma:
- Sportklas – kennismaken met diverse sporten, van windsurfen tot dans en kickboksen.
- Global English – praktijkgericht Engels met projecten, excursies en een Engelstalige voorstelling.
Voor beiden geldt een vrijwillige ouderbijdrage, zie wrlt schoolgids 2025 2026.
Bevorderingsnormen in de brugklas
In de brugklas krijgen leerlingen de kans om te laten zien welk niveau het beste bij hen past. Aan het einde van het schooljaar wordt op basis van de bevorderingsnormen, (zie Downloads – RSG Wiringherlant) bepaald of een leerling doorstroomt naar leerjaar 2 en op welk niveau dat gebeurt.
De bevorderingsnormen zijn duidelijke afspraken over de cijfers en resultaten die een leerling moet behalen om te worden bevorderd. Er wordt niet alleen gekeken naar de cijfers, maar ook naar de ontwikkeling gedurende het jaar. Zo ontstaat een compleet beeld van de prestaties en de groei van de leerling.
De uiteindelijke beslissing ligt bij de docentenvergadering die de resultaten van het hele jaar meeweegt.
Omdat de normen per leerjaar en afdeling verschillen, worden ze aan het begin van elk schooljaar gedeeld met leerlingen en ouders. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is en welke doelen belangrijk zijn om door te stromen.
ONDERSTEUNING OP MAAT
Soms heeft een leerling meer nodig dan de hulp in de klas of de maatwerkuren. Hier is het Ondersteuningspunt (OSP) voor. Het OSP biedt tijdelijke, extra begeleiding die aansluit bij de behoefte van de leerling.
Het OSP helpt bijvoorbeeld bij:
- Sociaal-emotioneel welbevinden, als een leerling niet lekker in zijn vel zit of nog weinig zelfvertrouwen heeft.
- Gedragsregulering, ondersteuning bij omgaan met spanningen of lastig gedrag.
Het doel van het OSP is altijd dat de leerling weer zelfstandig verder kan in de reguliere lessen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de mentor, ouders en vakdocenten.
In de wrlt schoolgids 2025 2026 leest u uitgebreid welke vormen van ondersteuning het OSP biedt, zoals sociale vaardigheidstraining, faalangstreductie, counseling of dyslexiebegeleiding.