BRUGKLAS

Meer info over ONZE SCHOOL

De brugklas is een spannend nieuw begin waarin leerlingen de kans krijgen om te ontdekken wat zij kunnen. We bieden een veilige en uitdagende omgeving waar leerlingen kunnen groeien.

Lees meer

Verrijking extra aanbod

Naast het vaste programma kunnen leerlingen deelnemen aan extra activiteiten zoals de sportklas en Global English.

Lees meer

Mentoraat en begeleiding

Elke brugklas heeft mentoren die zorgen voor begeleiding en de schakel vormen tussen school en thuis. Ons programma richt zich op samenwerking, leren en persoonlijke ontwikkeling.

Lees meer

Bevorderingsnormen in de brugklas

Aan het einde van het schooljaar bepalen de bevorderingsnormen het niveau voor de doorstroom naar leerjaar 2, gebaseerd op cijfers en ontwikkeling.

Lees meer

Lessen en WRLT-weken

Leerlingen volgen een breed vakkenpakket, inclusief techniek, loopbaanoriëntatie en science. Drie keer per jaar organiseren we WRLT-weken waarin wereldburgerschap centraal staat.

Lees meer

Ondersteuning op maat

Voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, bieden we het Ondersteuningspunt (OSP) en het School-maatjes programma aan.

Lees meer

Mentorlessen: twee per week, één gericht op samenwerken en omgaan met elkaar en één op Slim leren.

  • Voor Slim leren hebben wij een speciaal programma ontwikkeld. Leerlingen krijgen concrete strategieën aangereikt zoals plannen, omgaan met huiswerk en studietechnieken. Deze vaardigheden worden in de vaklessen toegepast en geoefend, waarna er in de mentorlessen steeds weer op wordt teruggekoppeld.
  • We werken met het programma KiC (Kracht in Controle) dat eigenaarschap, zelfvertrouwen en samenwerking versterkt.

Naast de mentor zijn er afdelingondersteuners. Zij houden zich vooral bezig met leerling- zaken. Daarnaast hebben we een ondersteuningspunt (OSP) voor extra hulp waar nodig. Meer over ons begeleidingsaanbod vindt u in de wrlt schoolgids 2025 2026.

Leerlingen kunnen kiezen voor extra activiteiten naast het vaste programma:

  • Sportklas – kennismaken met diverse sporten, van windsurfen tot dans en kickboksen.
  • Global English – praktijkgericht Engels met projecten, excursies en een Engelstalige voorstelling.

Voor beiden geldt een vrijwillige ouderbijdrage, zie wrlt schoolgids 2025 2026.

Cijfers vertellen niet het hele verhaal. Daarom gebruiken we ontwikkelrubrics: schema’s waarin we zichtbaar maken hoe een leerling zich ontwikkelt op gebieden als motivatie, werkhouding, groei en capaciteiten.

  • Geen cijfer maar een gesprek
    Rubrics zijn géén extra beoordeling. Ze zijn bedoeld om samen te kijken: wat gaat er goed en wat kan beter? Zo krijgen leerlingen, ouders en mentoren een breder beeld dan alleen cijfers.
  • Concrete voorbeelden
    Waar de leerling zich nog verder in kan ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn: “Je werkt goed door in de les, maar het plannen van huiswerk kan nog beter.”
  • Reflectie door de leerling
    Leerlingen vullen de rubrics zelf ook in. Zo zien ze waar ze staan en waar ze nog kunnen groeien. Dit stimuleert eigenaarschap en zelfvertrouwen.
  • Doorstroom naar klas 2
    In de brugklas gebruiken we de rubrics óók bij de doorstroom naar klas 2. Op basis van de combinatie van cijfers, inzet en ontwikkeling bepalen we welk niveau het beste past.
  • “Hier kunt u inzichtelijk zien hoe de zelfevaluatie voor leerlingen eruitziet: [Link naar de zelfevaluatie rubric].

 Soms heeft een leerling meer nodig dan de hulp in de klas of de maatwerkuren. Hier is het Ondersteuningspunt (OSP) voor. Het OSP biedt tijdelijke, extra begeleiding die aansluit bij de behoefte van de leerling.

Het OSP helpt bijvoorbeeld bij:

  • Sociaal-emotioneel welbevinden, als een leerling niet lekker in zijn vel zit of nog weinig zelfvertrouwen heeft.
  • Gedragsregulering, ondersteuning bij omgaan met spanningen of lastig gedrag.

Het doel van het OSP is altijd dat de leerling weer zelfstandig verder kan in de reguliere lessen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de mentor, ouders en vakdocenten.

In de wrlt schoolgids 2025 2026 leest u uitgebreid welke vormen van ondersteuning het OSP biedt, zoals sociale vaardigheidstraining, faalangstreductie, counseling of dyslexiebegeleiding.

Naast de ondersteuning vanuit het OSP bieden we ook het programma School-maatjes aan. Dit is een inspirerend activiteitenprogramma waarin leerlingen hun sociaal-emotionele vaardigheden versterken en hun talenten ontdekken.

School-maatjes wordt begeleid door jongerenwerkers en vindt elke dinsdagmiddag plaats, vanaf het 7e lesuur. De activiteiten zijn afwisselend: van sport & spel tot gastlessen, bedrijfsbezoeken en excursies. Samen plezier maken staat voorop maar leerlingen worden ook uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen, sociale contacten op te bouwen en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Door mee te doen aan School-maatjes:

  • Leer je nieuwe mensen kennen
  • Ontdek je jouw talenten
  • Vergroot je je zelfvertrouwen

Start: in de week na de herfstvakantie
Meer info: www.school-maatjes.nl

De huiswerkklas is er voor leerlingen die behoefte hebben aan een rustige plek en extra structuur. Ze maken hier hun huiswerk onder toezicht, zodat ze overzicht houden en achterstanden voorkomen. Waar nodig krijgen ze hulp bij het plannen van hun werk.

  • Leerlingen maken hier in een rustige omgeving hun huiswerk.
  • Als dat nodig is, krijgen ze begeleiding bij het plannen en aanpakken van hun werk.
  • De huiswerkklas helpt om overzicht te houden en om achterstanden te voorkomen.

Alle leerlingen maken in leerjaar 1 t/m 3 DIA-toetsen voor Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde. De DIA-toets is een digitale adaptieve toets: de vragen passen zich aan aan het niveau van de leerling. Wanneer veel antwoorden goed zijn, worden de vragen moeilijker; gaat het lastiger, dan worden ze eenvoudiger. Zo ontstaat een eerlijk en betrouwbaar beeld van het werkelijke niveau van uw kind.

In september start de brugklas met een 0-meting, dit is de eerste DIA-toets en richt zich op de basisvaardigheden Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde. De resultaten laten zien waar de sterke kanten liggen voor deze onderdelen en waar extra ondersteuning nodig is. Dit vormt het uitgangspunt voor de begeleiding tijdens het schooljaar.

Wanneer uit de DIA-toets blijkt dat extra hulp nodig is, kan een leerling deelnemen aan maatwerkuren. Deze extra lesuren worden in kleine groepen gegeven en richten zich op de basisvaardigheden:

  • Taal, begrijpend lezen en woordenschat.
  • Rekenen, getallen, verhoudingen, meten/meetkunde en verbanden.

Leerlingen werken hierbij heel gericht aan de leerdoelen die uit de toets naar voren zijn gekomen.

Onderdeel van de maatwerkuren is ook het programma Slim leren. In deze korte training krijgen leerlingen extra begeleiding bij plannen, organiseren en het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën. Zo bouwen zij stap voor stap meer grip op hun schoolwerk.

We vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen. Daarom zijn er verschillende regelingen voor gezinnen die ondersteuning kunnen gebruiken:

  • Regeling Meedoen Noordkop
    Gezinnen met een laag inkomen kunnen via Meedoen Hollands Kroon een vergoeding aanvragen voor school- en sportactiviteiten.
  • Piet Koningfonds
    Dit fonds is bedoeld voor ouders/verzorgers die door persoonlijke omstandigheden tijdelijk een financiële bijdrage nodig hebben, zodat hun kind kan deelnemen aan excursies of andere schoolactiviteiten. Voor meer informatie kunt u terecht bij dhr. F. Ooms (f.ooms@wiringherlant.nl) en mw. M. Blauw (m.blauw@wiringherlant.nl)
  • Betalingsregeling via de school
    Is het lastig om kosten in één keer te betalen? Dan kunt u altijd een betalingsregeling afspreken via administratie@wiringherlant.nl

Vragen?
Mail naar brugklas@wiringherlant.nl of kijk op www.wiringherlant.nl.